Trip to South Korea : Day 1 Nami Island

Assalamualaikum

Anneyong Haseyo :) Hi!! apa khabar?Alhamdulillah. Banyak benda yang aku nak cerita mengenai pengalaman ke Korea Selatan, aku pun tak sure sama ada aku rajin atau tak untuk update tapi kalau boleh aku nak cerita semua aktiviti aku dekat sana. 5D4N sangat pantas dan sangat banyak untuk diceritakan which I wish that I can stayed longer than that.

Kami bertolak dari Malaysia ke Incheon jam 11.30pm dengan penerbangan Malaysia Airlines (MH066). MAS sangat comfortable, makanan yang sedap! tak rasa sangat perjalanan yang panjang cause we really enjoyed our food and they gave us constantly.

Aku memang ada flight sickness dan aku memang dah prepared ubat yang boleh elak sickness ni.Orang pharmacy cakap ambil 30mins before flight tapi sebab dah masuk pintu immigration semua liquid tak boleh bawak masuk,aku pun tunggu lah stewardess kasi air sampai terlupa nak makan ubat tu.Makan-makan-makan tertido sampai lah pukul 3am, mula-mula terasa nak pee, pergi washroom tapi end-up aku loya termuntah-muntah until we reach incheon. sob sob sedih.Tapi Alhamdulillah we reached incheon safely.

South Korea awal satu jam dari Malaysia, we arrived about 7.00am (seoul time), its raining dan suhu sangat sejuk, suhu about 1'c. Rakyat Malaysia yang selalu suhu about 29-34'c sangat jakun nak adapted dengan suhu ni.

Bermulalah perjalananku Korea 2012. Dalam entry ni aku akan lebih banyak menggunakan 'kami' instead of 'aku' as this is a company trip, jadi kami bergerak dalam bentuk group.Untuk hari pertama, kami akan ke Nami Island, Mt Sorak dan menginap di Mt Sorak resort. Perjalanan dari Incheon airport ke Nami Island lebih kurang 2 jam dan sekarang masa untuk tidur. Jade (our tour guide) told us, maybe akan ada snow di Mt Sorak, tapi dia pun tak sure sebab tak sepatutnya ada salji in April. But "We are blessing peoples" bak kata Jade, buka mata after having our nap tetiba ada Salji weee~ masing-masing jakun.

Perjalanan yang jauh, ada tempat yang ada salji and ada tempat yang tak ada salji.Hati dah kecewe sikit sebab tiba-tiba salji tu hilang. Then after a while, kami berhenti sekejap untuk ke washroom tiba-tiba jadi sangat excited sebab tempat ni salji turun.

1st time jumpa salji and I is amazed!! Haha sampai lupa yang cuaca adalah negative (well it will snow if the weather is negative). Salji ni mcm ais kepal cuma salji ni dalam kuantiti yang banyak, bukan semangkuk mcm ABC tu :p

Then lunch time, Jade asked us the live like korean for the whole trip, we tried to ate like korean, slept like korean and spoke like korean. Jadi lunch kami untuk hari pertama adalah claypot rice with about  20 plates of korean dish. We've been asked to remove the rice from claypot to our plate and put a plain water inside to turn it to be a soup. The soup is good to naturalist back what we ate in our body. (well this what they said so)

Sup ni rasa dia mcm Brown Rice Green Tea yang boleh dapat dekat Sakae Sushi, rasa dia sama sangat cuma yang ni kita buat sendiri, yang tu dalam uncang hihi.

Korean preferred to sat on the floor as the floor is functioning as the heater. Walaupun rasa macam pelik makan sambil bersila, tapi disebabkan cuaca luar yang sejuk dan lantai yang warm, makan tenghari kami menjadi lebih enak. After lunch, proceed to Nami Island :) Memandangkan kami pergi dengan packages, aku tak berapa tahu how much is our meal : / tapi rasanya our lunch cost about 10,000won (RM30).

Berdasarkan kepada sejarah, nama Pulau Nami adalah semperna nama seorang general yang bernama General Nami. Nami Island merupakan tempat tinggal kepada general Nami yang mempunyai royal blood dari jenerasi King Taejong. Ok kalau nak tahu lebih lanjut sila google :p hahaha Kami menaiki ferry yang diberi nama Namimaid. Namimaid yang berbentuk seperti ikan paus tu sebenarnya inspired by an apple shape dan panjang lagi cerita, nak tahu lebih lanjut sila google :p tapi bentuk dia sangat comel kan.Harga ticket 8,000won (RM24) pergi dan balik.

Perjalanan untuk ke Pulau Nami mengambil masa lebih kurang 5-6 minit.Sepanjang perjalanan, kami disajikan dengan pemandangan yang cantik dan sejuk mata memandang.

Welcome to Naminara Republic. Mungkin kalau dalam sejarahnya, Nami Island ni berasal dari nama general Nami yang disegani, tapi kini Nami Island dikenali sebagai pulau cinta haha semuanya disebabkan "Jung Sang and Yoo-Jin" haaaa kalau rasa-rasa nak ponteng kelas boleh lah datang ke Pulau Nami berbasikal and plan for your first kiss. Auuuu Waktu ni adalah musim bunga,tapi mungkin terlalu awal, bunga masih tak kembang .Jadi tak ada rezeki nak tengok blossom : (

Map Nami Island ni bentuk dia mcm bentuk bibir, tapi mungkin sebab sejuk/hujan aku tak dapat focus and lost. Tapi aku hanya dapat spot satu tempat je "First Kiss" Winter Sonata hihi ^^

Sepanjang perjalanan di Nami Island ni, pemandangannya lebih kurang je, aku rasa aku tak jalan semua tempat kot. Bila tengok gambar Ong, aku terfikir sendiri, aii tempat ni dekat mana eyh. LOL

Sapa tak kenal dengan scene ni, I bet semua orang pun tahu ni scene winter sonata kan~ Ni lah tempat Jungsang ponteng kelas dan bawa Yoo Jin naik basikal, tapi masa tu sedang winter dan ni sedang early spring tapi still cantik. Allhamdulillah :)

Then bla bla bla, jalan-jalan sekali terjumpa patung-patung kayu ni. Haha Nami Island ni dia bukan semulajadi tapi memang di create untuk tempat perlancongan. Semua benda adalah tersusun dan terancang, kalau nak ambil gambar memang sangat cantik lah dekat sini. Tapi I didn't take much of foto, I have no idea WHY!

Kim Myung Hee's Happy Family, ni pun aku ambil dari gambar Ong, actually aku malas nak jalan area statue ni. Pelik banyak sangat statue yang tak pakai baju even statue Jung Sang and YooJin pun aku tak pergi, tengok dari jauh je ^^ haha  well this is the place auuuu~

Mungkin terlalu ramai pelancong dari Malaysia, Indonesia dan Singapore. Nami Island siap welcome us in Bahasa lagi.

Jadi ini lah Nami Island, from my personal opinion Nami Island is just so so jelah for tourist attraction. Aku ada terbaca satu entry from other blogger yang cakap Nami Island ni ada bicycle ride,tapi aku tak tahu pulak yang ni even our travel agency tak cakap apa-apa pasal basikal dan aku sendiri tak terserempak pulak dengan orang yang berbasikal mungkin sebab hujan dan waktu kami melawat pun waktu pagi, dah balik Malaysia baru tahu.Sighhhhh Well after Nami Island is Mt Sorak, ada kejutan yang sangat menyeronokkan di sana, akan bersambung di entry yg seterusnya

Annyeong good bye ^^ hehe

NZ said…
I am Miss Jealousy!

Jeles ok!
Thenadi said…
tak pe,nanti boleh lah buat trip gi sana BEST ^^
saufi said…
Salam,
Seronok tgk dapat g korea..just nk tau kamu pergi bulan berapa and ambil pakej dari agensi mana?

TQ :)

Popular posts from this blog

Itinerary full trip ke Korea (Winter) : Travel Sendiri

Peperiksaan

Day 1 Seoul, Korea : Ke Gosomi Grilled Fish, Sinchon